Friday 20 July 2012

kadang kadang kita terpaksa jadi kejam kn?


Pernah dalam situasi yang mana korang kira jatuh cinta pada pandangan pertama dengan seseorang tu dan selepas perasaan yang korang mungkin istilah sebagai 'cinta' itu membuak-buak rupa-rupanya perempuan/lelaki tu dah ada awek/balak? Pernah?

Pernah tak or korang tahu sesiapa yang pernah alami?

Dulu memang aku akui yang sebagai lelaki, kita tidak boleh nak rampas awek orang. Dah ada boyfriend, kenapa kita perlu rampas kebahagian dia tu kan? Tapi persepsi aku ni berubah setelah jumpa dengan pakcik yang dah berusia 54 tahun yang menceritakan pengalamannya yang sungguh banyak, dia ada 22 orang girlfriend ok sebelum dia kawin tu. Haha, memang buaya sungguh. Apa yang dia kata?

'the best man will win'

ayat simple tapi banyak maksud.

Aku bagi contohlah. Korang sekarang kerja di bahagian eksekutif, kira duit tu adalah. Tiba-tiba korang terjatuh cinta kat kerani kat pejabat korang. Dia pulak malangnya satu hari tu korang nampak ada lelaki yang datang ambik bawak motor dan korang dengar desas desus lelaki tu adalah bf perempuan tadi. Frust dan sebab korang dah gila bayang dengan perempuan tadi, apa tindakan nak dibuat?

Nak go on dengan usaha mengorat awek tu nanti bf pompuan tu akan kecewa

Nak let go tanpa lakukan apa-apa korang pulak yang merana

How how how?


Ok, kita ke contoh lain pulak. Korang sakit, maka pergi ke hospital. Masuk untuk jumpa doktor, jumpa pulak dengan nurse yang bukan main cantik lagi. Nurse tu pulak layan korang dengan lemah lembut ayu macam perempuan melayu terakhir pulak tu, memang korang jatuh cinta kat situ jugak. Tapi malangnya, korang nampak ada kemesraan antara nurse tu dengan doktor yang merawat korang tu. Bila korang siasat memang doktor tu adalah bf perempuan yang korang tengah angaukan tu. apa tindakan nak dibuat?

Nak go on dengan usaha mengorat awek tu nanti bf pompuan tu akan kecewa

Nak let go tanpa lakukan apa-apa korang pulak yang merana

How how how?


Macam mana nak teruskan ni?

Aku berbalik kepada pepatah tadi 'The best man will win' Kini kita di situasi tiada ikatan kukuh lagi. Kalau dah bertunang or dah berkahwin, berdosa ok kalau korang cuba nak rampas, tapi ni tiada ikutan kukuh lagi. Bagi pendapat aku, korang boleh proceed dengan usaha nak berkenalan dengan perempuan tu. WOW, kejam gila aku!

Sebenarnya ni untuk kebahagian perempuan tu jugak. Kalau korang rasa korang lagi elok dari bf dia tu, go ahead. Give a chance, jangan lepaskan peluang. Kalau korang rasa bf dia tu lagi elok dari korang, masa nilah korang kena tunjukkan satu keberanian yang bf perempuan tu tiada, apa dia? Aku pun tak tahu. Ajak kahwin mungkin?

Tapi kalau atas nama cinta saje ajak kahwin, ada kat situ jugak korang kene hempuk-hempuk dek pompuan tu. Ye tak? Masa nilah kita kena fikir kita kena jadi lelaki terbaik. Bak kata kawan perempuan aku – yang mana aku sungguh banyak berkawan dengan perempuan ni – dia kata duit atau rupa bukanlah benda utama yang dieorang cari. Yang 1st adalah bila dah kahwin dengan seseorang – keselamatan dieorang akan terjamin. Yeah. Kalau korang boleh tunjukkan keselamatan dia terjamin sebelum dia jadi isteri korang, may be korang akan menang dalam situasi macam ni.tapi jika org yg dy syg mampu lindungi dy jgn la kita rosakan ye tak??

pernah dengar tak lagu PARK SANG WOO-LIKE A FOOL..lirik dy sama dgn ape yg ak rasakn skrg :)..xpe ak translate lgu tu dlm bahasa melayu snang skit paham

"mmg aku bodoh
 ia tak apa-apa jika ia menyakitkan aku
 walaupun kau ckp cinta aku adalah bodoh
 sebab aku bodoh tak berdaya
 mmg hendak ku baik dgn nya
 dan ia cukup utk membuat ak gembira
 walaupun dia senyum pada ku hanya sekali
aku gembira dengan senyuman itu
hingga org yg dy syg dtg
ak akn tetap disisi nya
ianya adalah cinta yg ak bahagia utk berikan
jadi ak tidak mengharapkan balasan
dimana tmpat ak dpt capai tangan nya
jika dy menghulur
dimana ak boleh dengar
jika  dy memanggil
aku akn tetap disitu tanpa jemu
sebab aku cintakan dy
sebab aku bodoh"

Ok. tu je perkongsian dari aku, nak tambah, nak bangkang, dipersilakan. Aku sungguh suka dengar perkongsian dari reader aku ni. Tambah ilmu hidup katakan :p

1 comment:

unknownname said...

Kami sebagai prempuan nak kan lelaki yang bertanggungjawab atas semua bnda yg dia wat at kami ( hubungan ).. mmg btul... rupa dan duit bukanlah benda 1st yg kami cari.. kami hanya cari ketulusan seorang lelaki yang boleh menerima kami seadanya. susah nk cari lelaki yang macam tuh skunk nie...yg byk skunk nie.. suka pandang rupa.. law cantik.. dia puji.. law buruk. dia hina tnpa mgenal siapa kami.. *sorry 2 say.. bck to the point. tak kisahlah dia sejahat mana pun.. tp.. law dah ad gan kami.. kami try ubh dia.. sebb tuh.. ada lelaki yang tunduk glew gn gurl.. ( ouh.. my mucuk.. haha) tapi.. kami tada lah nk pergunakan dia.. masing2 main kn peranan.. tuh saje.. haa..lagu tuh..ba bu co roooo (im like a fool) ... adesss

Post a Comment